אילו סוגי לוגו קיימים?

הלוגו הינו עיצוב של סימן (המוגדר כ"אוֹת, צִיּוּן הֶכֵּר, תָּו"), המיועד ליצור ייחודיות ויזואלית, לשדר תדמית מסוימת, לגרום לחיבור רגשי, ולאפשר זיהוי מידי ומהיר של העסק/המותג. 

בעבר, רוב המוצרים לא היו בתחילה בעלי שם מותג. היצרנים והמפיצים מכרו את סחורותיהם מתוך חביות, סלים וארגזים, בלא כל זיהוי של הספק. והקונים סמכו על יושרו של המוכר. 

בהמשך, הגילדות בימי הביניים חייבו את בעלי המלאכה לסמן את מוצריהם בסימנים מסחריים כך שהלוגו העיד על מוצא (מאיפה הסחורה מגיעה), על בעלות (מי מייצר את הסחורה ועומד מאחוריה) או על איגוד (השתייכות לגילדה מסוימת המאגדת בעלי מקצוע שעוסקים באותו התחום).

גם בתחום האמנויות היפות, כשהאמנים החלו לחתום על יצירותיהם נולדו המותגים.

כיום, המיתוג הפך כה נפוץ עד שאנו רגילים לראות לוגו מוטבע על כל מוצר שאנו רוכשים, וגם שירותים, רעיונות, מקומות תיירותיים, אנשים ולמעשה כמעט כל דבר שמשווק הוא ממותג בימינו. 

ההשפעה הרבה שיש ללוגו על העסק/המותג מבחינה תדמיתית, עסקית וכלכלית, כמו גם העובדה שתהליך הפיתוח שלו לוקח זמן ומצריך השקעה של משאבים – זמן, אנרגיות וכסף, הובילו לכך שהלוגו נחשב כנכס משמעותי של העסק (עד כדי אפשרות להגן עליו משפטית), ונהוג להשתמש בו לאורך זמן מבלי לשנותו או לחדשו לעתים תכופות.

המעצבת או המעצב יכולים לבחור כיוון כלשהו של לוגו מבין סוגים שונים של לוגואים שקיימים. כל סוג של לוגו מעביר תחושות שונות, יש לו סגנון חזותי אחר, "אופי" משלו והוא מעביר את המסר בצורה ייחודית לו. 

לכן, בעיצוב הלוגו חשוב מאוד להימנע מהתייחסות להיבט הגרפי בלבד אלא, יש לקחת בחשבון ולהתחשב במכלול ההיבטים הרלוונטיים – היבטים מעשיים, אסטרטגיים ויצירתיים כאחד. ולתת מענה על שאלות כגון: "מהו החזון של העסק?", "מהם הערכים המובילים אותו?", "מהי התרבות הארגונית המאפיינת את העסק?", "האם מדובר בעסק מקומי או בינלאומי (גלובלי)?", "האם מדובר בעסק יחיד או ברשת של סניפים?", "מיהו קהל היעד?" התשובות על השאלות הללו ושאלות נוספות, יכתיבו את סוג הלוגו המתאים לעסק/המותג הספציפי.

כלומר, רק אחרי שמצטיירת התמונה המיתוגית השלמה הכוללת בין השאר את ההבנה של מה העסק עושה, באיזו נישה הוא פועל, מהי 'אישיות' המותג שרוצים לשדר, איך רוצים להיתפס מבחינה תדמיתית, לאיזה קהל פונים ואילו מסרים רוצים להעביר וכד', אפשר להתחיל לעבוד על עיצוב הלוגו.

לוגואים המבוססים על טיפוגרפיה

המילה טיפוגרפיה מורכבת מהמילים 'טיפו' (תבנית מיוונית) + גרפיה. ואכן, טיפוגרפיה (Typography) היא האמנות והטכניקה של סידור ועיצוב טקסט,  כולל את השימוש החזותי במרכיביו (של הטקסט), כמו האותיות, המילים והמשפטים. 

כשאנחנו מדברים על 'אותיות' ועל 'גופנים' בהקשר לטיפוגרפיה, אנחנו מדברים על שני דברים שונים.

ב'אותיות' הכוונה היא ל-א"ב העברי או האנגלי (או של כל שפה אחרת לצורך העניין). 

ואילו המילה 'גופָן' (פונט) מתארת את הצורה של אותיות הא"ב בטקסט מסוים. הגופן הוא אוסף מלא של תווים שיכולים להיות אותיות, מספרים וסמלים – באותו עובי, רוחב וסגנון.

העבודה הגרפית עם פונטים היא מהיסודות של העיצוב המודרני והיא אפקטיבית מאוד ליצירת תקשורת עם קהל היעד ולהעברת המסר שרוצים להעביר לו. 

האופן שבו מעוצבות אותיות המעבירות מסר כלשהו הוא מרכיב חזותי מהותי במיתוג, ובכוחו לנתב הקשרים רגשיים בעלי עוצמה ולנצל אותם לטובתו. אנשים מפענחים מסרים טיפוגרפיים ברמת התת-מודע ולכן, שלעיתים קרובות ניתן להעביר באמצעות הטיפוגרפיה מסרים חזקים ומדויקים הרבה יותר מאשר לתת הסברים ארוכים שלפעמים נחווים כמייגעים מידי. 

זאת, בעזרת מאפייני הגופן – סוג הגופן, סגנון הגופן (למשל, רצינות מול קלילות), עובי הגופן, נטיית הגופן, המרווחים בין הגופנים, גובה הגופן, זרימה / אי זרימה של הגופן, מידת ה"חיספוס" של הגופן (למשל קצוות מעוגלים של הכיתוב מול קצוות חדים) וצבע הגופן.

[1] לוגו הכולל ראשי תיבות בלבד (מונוגרמה – סימן האותיות)

מונוגרמה (מִשְׁלֶבֶת) היא עיטור המורכב מכמה אותיות משולבות זו בזו, בדרך כלל ראשי תיבות של שם אדם, ארגון, או מוסד. חברות  ומותגים מאמצים לעיתים מונגרמה המורכבת מראשי התיבות של החברה/המותג כלוגו שלהם. כיוון שהפוקוס הוא בראשי התיבות חשוב מאוד לבחור בפונט המתאים ולוודא שהוא גם מייצג נאמנה את העסק או את המותג והוא גם קריא מספיק (זה נכון אגב לכל הלוגואים מבוססי הטיפוגרפיה).

אם יש לעסק שם ארוך לוגו מסוג מונוגרמה עשוי להתאים, מפני שקיצור השם לראשי תיבות מסייע לפשט את העיצוב ועוזר ללקוחות לזכור את העסק ואת הלוגו. 

קל יותר, למשל, לזכור את ראשי התיבות IBM מאשר לזכור את השם המלא International Business Machines.

חברת IBM משתמשת בטיפוגרפיה מודרנית שמשקפת את אופיו המחוספס של העולם התעשייתי. האותיות העבות והיציבות והצבע הכחול שיש לו השפעה מרגיעה, משדרים מסרים של אמינות ועוצמה אותם רוצה החברה להעביר.

[2] לוגו הכולל את שם העסק או שם המותג בלבד (לוגוטייפ – סימן המילה)

לוגוטייפ' אף הוא לוגו מבוסס טיפוגרפיה (גופן) המתמקד בשם העסק בלבד. אחד מהלוגואים מסוג זה המוכרים ביותר הוא הלוגו של המותג 'קוקה קולה' (Coca-Cola) הנחשב לאיקוני מכיוון שהוא ניתן לזיהוי אוניברסלי.  

גם 'גוגל' (Google) הם דוגמאות ללוגו הכולל את שם החברה או המותג שסימן המילה הוא המרכיב המרכזי בהן. הצורה שבאמצעותה מוצגת המילה משמשת כאמצעי נוסף לבידול העסק או המותג המסוימים ממותגים ומעסקים אחרים.

בלוגו מסוג זה מתאים שם קצר יחסית כי עיצוב עם שם ארוך עשוי להיראות עמוס ומבולגן מידי. לוגו עם שם קליט בשילוב טיפוגרפיה מדויקת ועוצמתית מסייע מסייע ביצירת זיהוי מותג חזק. לכן, גם כאן יש משמעות קריטית ממש לבחירה נכונה של הגופן המתאים. 

לכל גופן מאפיינים וסגנון משלו כך שניתן להעביר באמצעות הכתב שבוחרים להשתמש בו  מסר על מהות העסק,  סגנון חיים, תקופה, תכונה חשובה של המותג, ועוד.

[3] לוגו הכולל את שם העסק ומשפט מלווה

בלוגו מסוג זה יופיעו שם העסק והמשפט המלווה במטרה לתאר בהרחבה את מהות העסק הנישה או תחום הפעילות שלו.

שימו לב שאין הכוונה ל'סלוגן' (סיסמת פרסום) אלא, לכותרת המשנה הצמודה ללוגו. 'משפט מלווה' הינו משפט קצר המדייק וממקד את תחום הפעילות העיקרי או הנישה של העסק. תפקידו להבהיר במהירות ובפשטות מה העסק מציע ולמי מיועדים המוצרים והשירותים שלו. כשהלוגו כולל סמל מופשט ושם שאינם מעידים על טיבו של העסק, עולה חשיבותו של המשפט המלווה.

לוגואים מבוססי גרפיקה

[4] לוגו הכולל סמל חזותי בלבד (אייקון)

מהו סמל? סמל הוא משהו שבאמצעות טיבו או צורתו משקף או מייצג משהו עמוק יותר ממנו עצמו. כך לדוגמה,  סמל המחזור עם החצים הסובבים במעגל מבטא ערכים של אקולוגיה, שמירה על איכות הסביבה, חזרה אל הטבע והטבעיות וכד'.

משמעותם ומורכבותם של סמלים מתגבשות במשך זמן רב ומשתנות בהתאם להקשר התרבותי שלהם. כך שסמל בתרבות אחת יתפרש בצורה מסוימת ובתרבות אחרת בצורה שונה. 

לסמלים כוח רב להשפיע בצורה מודעת וברמה תת הכרתית על מוח האדם, ולכן הם מהווים כלי שיווקי בעל ערך רב. ביכולתם של מסרים שיווקיים סמליים לעקוף את החלקים האנליטיים והרציונליים של המוח, וליצור קשר ישיר עם מרכזי הרגש והזיכרון בעת החשיפה אליהם. תמונות, ריחות, קולות וסמלים עמוסים במשמעות רגשית, והמוח האנושי מעבד אותם במהירות.

חשיבותם של סמלים ואלמנטים חושיים (כגון תמונות) גדולה אף יותר בעידן של ימינו בו תשומת ליבם של הצרכנים (הלקוחות הפוטנציאליים שלכם) נקטעת ומוסחת תדיר, הם חווים עודף של גירויים, יכולתם להתרכז פחותה, ויכולתם המודעת לקבל החלטות מצטמצם. בנסיבות הללו גוברת השפעתם של הסמלים כרמזים בלתי מודעים בעלי השפעה  רגשית ופסיכולוגית על החלטת הקנייה של הקהל אליו אתם פונים.

כולנו מכירים סמלים שהפכו במהלך השנים לכל כך מוכרים עד אשר הם כבר עומדים בפני עצמם. כמו לדוגמה סמל התנין של המותג 'לקוסט' (Lacoste) או התפוח של 'אפל' (Apple). 

לוגואים המשלבים סמל (גרפיקה) ושם העסק (טיפוגרפיה) עם או ללא משפט מלווה

[5] לוגו הכולל סמל ושם העסק/המותג

בסוג לוגו זה ניתן למצוא שני סוגי סמלים:

האחד סמלי לוגו מופשטים – המתקיימים בנפרד משם העסק/החברה/המותג כמו סימן הוי של 'נייק' (Nike). אימוץ סמלים מופשטים מתרחש לעיתים כשמגוון המוצרים או השירותים של החברה רחב כל כך עד שהשימוש בשם החברה בלבד איננו מכסה ואיננו מביא לידי ביטוי את כל טווח פעילותה.

היתרון של שימוש בסמל מופשט שלא ניתן לזהות כאובייקט קונקרטי הוא בכך שזה מאפשר להעביר את מה שהעסק עושה באופן סמלי, מבלי להסתמך על ההשלכות התרבותיות של הסמל הספציפי.

יחד עם זאת, לוגו עם סמל מופשט עשוי להיות בעייתי יותר עבור עסק חדש או כזה שאיננו מספיק מוכר עדיין. 

השני סמלי לוגו אסוציאטיביים – אלו הם סמלים ויזואליים המופרדים גם הם משם העסק/החברה/המותג, אולם יש להם קשר אסוציאטיבי ברור לשם החברה או לפעילויותיה. לדוגמה, בלוגו של המותג טובלרון (Toblerone) מופיע סמל של הר ובו מסתתרת דמות של דב, סמל העיר ברן בשוויץ, בה מיוצר השוקולד.

[6] לוגו המשלב איור ושם העסק/המותג

ישנם לוגואים הכוללים דמות מאוירת שעשויה להיות מעוצבת בסגנון של  קריקטורה למשל, ולשמש כ'פרזנטורית' של העסק/המותג. דמות מאוירת מוסיפה סגנון ואווירה ייחודיים, לפעמים גם הומור, והיא תורמת לחיזוק הבידול ממותגים אחרים. 

ניתן גם להוסיף איור שאיננו דמות. במקרה כזה, מומלץ שהאיור יביא לידי ביטוי את התחום העסקי שלכם, את הנישה הספציפית והייחודית שאתם פועלים בה, או שהוא ידגיש את  הבידול ואת יתרונות היחסי של העסק או המותג שלכם.

דוגמאות ללוגואים המשלבים איור ושם העסק/המותג

[7] לוגו הכולל טיפוגרפיה בתוך סמל

זהו לוגו המורכב מגופן בתוך סמל. לדוגמא בלוגו של סטארבקס – סמל האישה נמצא במרכז בעוד שהגופן חובק את הסמל בצורה מעגלית.

רוצים לדעת איזה לוגו מתאים לעסק שלכם?

שלחו לי הודעה בוואטסאפ לקביעת שיחת יעוץ

ללא עלות והתחייבות

יום מוצלח,

נושאים נוספים שיעניינו אותך

צ'ק ליסט ללוגו מנצח

צ'ק ליסט ללוגו מנצח מהו לוגו מנצח? לוגו שעובד בשבילך 24/7 כלומר לוגו שמעביר נכונה את ערכי העסק והמסרים שלו בצורה מיידית. איך תדעו אם

קרא עוד »

מה מיתוג בעצם עושה?

מה מיתוג בעצם עושה? צריך להבין שמיתוג זה לא רק להראות "יפה" , מיתוג הוא בראש ובראשונה כלי אסתרטגי שדרכו הצופה מתחבר רגשית לעסק שלך

קרא עוד »

מיתוג עורכי דין

מיתוג לעורכי דין הוא מיתוג מורכב, כיוון שצריך להעביר את המסר בצורה פשוטה ומינימליסטית תוך התחשבות בהגבלות הגרפיות של המקצוע. הגבלות מבחינת העיצוב הגרפי: אפשר

קרא עוד »
השארת תגובה