אמוג'ים - האם כדאי להשתמש בהם ואיך לעשות זאת נכון?

הם צבעוניים, חמודים למראה, מבדרים ונגישים בהקלקת כפתור. אלו הם האמוג'ים. 

השימוש בהם כה נפוץ, שרוב הסיכויים הם שמצאתם את עצמכם שולחים אמוג'י לפחות פעם אחת ב-24 השעות האחרונות, וכנראה שגם הרבה יותר.

בוודאי גם אתם שמתם לב לאחרונה שהשימוש באמוג'י שנפוץ בהתכתבויות פרטיות עם חברים ובני משפחה, מתרחב גם לעולם העסקי והמקצועי. 

אולם, בעוד שאמוג'י הנשלח כלאחר יד וללא מחשבה יתרה בהודעה חברית עשוי להיתפס לכל היותר כחסר טאקט ולהסתיים בחיוך סלחני, הרי שאמוג'י שנשלח לללקוח פוטנציאלי, לרשימת הדיוור או מפורסם לעיני כל באינטרנט עשויה להיתפס כבעייתי יותר, ואף להזיק לתדמית העסקית והמותגית שלכם.

במאמר זה נדבר על מהו אמוג'י? מה אפשר לעשת איתו? מהם היתרונות של שימוש באמוג'ים ואיך לעשות את זה נכון? מי קובע איזה אמוג'ים יהיו? ולבסוף מה לעשות אם אתם רוצים שיהיה לכם אמוג'י משלכם?

מהו אמוג'י?

אמוג'י הוא מילה יפנית שמשמעותה 'סימן גרפי תמונתי' (emoji: "E"-תמונה, "Moji"-אות,סימן). בדרך כלל האימוג'י מוצג בפורמט צבעוני ונעשה בו שימוש בתוך שורה בטקסט. אמוג'ים מייצגים אובייקטים כמו אוכל ושתייה, פרחים, בעלי חיים, צמחים, כלי רכב, בניינים, פרצופים, וגם, מזג אוויר, רגשות ופעילויות. והם יכולים להיות סטטיים או מונפשים (בתנועה).

אנשים שולחים אחד לשני מיליארדי אמוג'י מדי יום כדי להביע אהבה, תודה, מזל טוב ועוד רעיונות רבים נוספים.

לפי האקדמיה ללשון העברית 'פַּרְצוּפוֹן' או 'רִגְשׁוֹן' הוא "סמל או סימן המביע רגשות ומלַווה טקסט המועבר בדואר אלקטרוני, במסרונים ועוד. אפשר ליצור את הפרצופונים גם באמצעות סימני המקלדת". לדוגמה (: המסמל רגש של שמחה.

מה אפשר לעשות עם אמוג'ים?

אתם יכולים להוסיף אמוג'ים – 

  • לדיוור שאתם שולחים
  • למיילים שלכם
  • לפוסטים במדיות החברתיות – (פייסבוק, אינסטגרם) 
  • למצגות 
  • לסרטונים 
  • להודעות וואטסאפ וסמס
  • לפוסטים בבלוג

היתרונות בשימוש באמוג'ים

אפשר לומר שאמוג'ים בתקשורת האלקטרונית הכתובה מקבילים לתנועות הגוף והבעות הפנים שאנחנו עושים בעת דיבור פנים אל פנים, ולאינטונציה בקולנו כשאנחנו משוחחים בטלפון. כלומר, הם מעבירים לצד השני מידע אודותינו ומביאים לידי ביטוי אותנטי מגוון רחב של רגשות ואירועים.

בנוסף, אמוג'ים גם:

עוזרים למסר שלכם לבלוט.

מעבירים את המסר שלכם בצורה ייחודית.

מוסיפים הומור לתקשורת וכך עוזרים למסר שלכם להיטמע מהר יותר.

הופכים את השיח שאתם לוקחים בו חלק לאישי יותר.

החסרונות בשימוש באמוג'ים

יחד עם כל היתרונות שהאמוג'ים מביאים עימם הרי שיש לשימוש בהם גם חסרונות מסוימים שכדאי להיות מודעים אליהם.

ההבנה של אמוג'ים נתונה לפרשנות – 

כמו בשפה המדוברת, גם בתכתובת האלקטרונית ההקשר והמשתמשים קובעים מה האימוג'י אומר הלכה למעשה, מבחינת השותפים לשיח. 

לדוגמה, אמוג'י סמיילי קורץ מנשק, אמוג'י סמיילי עם לבבות, אמוג'י לב, אמוג'י סמיילי שמוציא לשון עשויים להישלח בתמימות מלאה וללא שום כוונה נסתרת, אבל זה עשוי להיתפס אחרת אם הצד השני שמקבל את המסר שלכם הוא קולגה, לקוח פוטנציאלי, ספק וכד'. 

אם כן, בחירה לא נכונה של האמוג'י בו אתם משתמשים עשויה להניב אי נעימות. לכן חשוב להבין היטב את המשמעות של האמוג'י בו בחרתם להשתמש טרם שליחתו. 

אמוג'ים עשויים להשפיע על האופן בו תופסים אתכם – 

כדי לבדוק את השפעת השימוש באימוג'י במיילים רשמיים ערכו החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת אמסטרדם סדרה של ניסויים בקרב 549 משתתפים מ-29 מדינות שונות.

מהמחקר עלה כי השימוש באימוג'י עלול לא רק שלא ליצור רושם חיובי אלא אף לפגוע ביעילות העברת המידע. לפי החוקרים "אנשים נוטים להניח שסמיילי הוא חיוך וירטואלי, אבל ממצאי מחקר זה מראים שבמקרה של מקום העבודה, לפחות בכל הנוגע ל"מפגשים" ראשוניים, זה לא נכון". לכן, המלצתם היא "סמיילי יכול רק להחליף חיוך באימייל כאשר אתם כבר מכירים את האדם השני. באינטראקציה הראשונית, עדיף להימנע משימוש סמיילי, ללא קשר לגיל או מין".

מספר הצעות 'עשו' ו'אל תעשו' עם אמוג'ים

אמוג'י בשורת הנושא של הדיוור שלכם – 

אמוג'י עוזר להבליט את שורת הנושא של המייל, הוא תורם למעורבות גבוהה יותר של הקוראים, ולהעלאת אחוזי הפתיחה של המייל.

אפשר גם להשתמש באמוג'י בכדי להתאים את שורת הנושא למובייל. היות והוא תופס פחות מקום מטקסט ויכול להעביר את אותו המסר.

חשוב לשים לב באיזה הקשר שמים את האמוג'י ולהשתדל להתאים אותו לנושא הדיוור. לדוגמה אמוג'י עם נשיקה ולבבות עשוי להתאים לפרסום לכבוד יום האהבה, אבל פחות מומלץ להשתמש באמוג'י בדיוור של מכירה או גביית תשלום…

כאן ניתן לראות דוגמא לשימוש באימוג׳י ״כוכב״ ו״מטוס״ בתחילת הכותרת של הדיוור

כותרת שקופית 1
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
לחץ כאן

אמוג'י ותדמית המותג שלכם – 

המסר שאתם שולחים צריך לשקף את המותג שלכם. לכן, שאלו את עצמכם, "האם שימוש באמוג'י משקף נכון את המותג שלי ואת התדמית שאני רוצה לשדר"? הימנעו משימוש באמוג'י אם התשובה שלילית, או כשזה לא תואם את ה'טון' ואת הסגנון של העסק או המותג שלכם. אם המותג אמור לשדר תדמית רצינית יותר, אמוג'י כנראה איננו רלוונטי לקהל שלכם.

אל תשתמשו כל הזמן באמוגי'ם במסרים שלכם – 

כדאי להקפיד על מינון סביר של שימוש באמוג'ים למרות שמפתה להשתמש בהם הרבה ונוח וקל יותר לעשות זאת מאשר לחשוב על מה לכתוב… לא צריך להשתמש באימוג'י לכל דבר, השתמשו רק כשזה מתאים. 

אל תשתמשו במספר גדול של אמוג'ים במסר יחיד – 

כשאתם כבר בוחרים להוסיף אמוג'י למסר שלכם, השתמשו באמוג'י יחיד או במעט אמוגי'ם בכדי לא ליצור תחושת הצפה חזותית ולמנוע מהם להוות הסחת דעת מהמסר שאתם מבקשים להעביר.

לדוגמא כאן אנחנו רואים פוסט בפייסבוק ובו שימוש נכון באימוג׳י ״לב״ ו״וי״:

מי מחליט איזה אמוג'ים יהיו? 

ארגון יוניקוד (unicode) הינו ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, האחראי על התקינה של האמוג'ים בהם כולנו משתמשים. המטרה היא לוודא שתהיה אחידות עולמית, חוצת מכשירים ומערכות הפעלה בשימוש בהם. 

סמלי האמוג'י מתפתחים עם השנים ומשקפים שינויים גלובליים, תרבותיים וחברתיים כגון, מבנה המשפחה החדשה, מגדר, צבע עור, ועוד.

ומה אם אתם רוצים ליצור אימוג'י משלכם?

כולם – חברות ואנשים פרטיים, יכולים להגיש הצעה ליצירת אמוג'י ואין צורך במימון או בקשרים אישיים בכדי לעשות זאת.  

מתקיים תהליך סדור ומובנה להוספת אמוג'י לתקן. 

בשלב הראשון – יש למלא טופס בקשה של עשרה עמודים, המתאר את האמוג'י החדש, מספק נימוקים לצורך בו ונותן מידע להצדיק את נחיצותו. כשההצעה מוכנה יש לשלוח אותה באימייל ולהגישה ל-unicode

בשלב השני – שלב זה נמשך כשנה! במהלכה תעבור הבקשה שלכם בין ועדות המשנה בארגון. בוועדה הראשונה ישקלו על פי 13 קריטריונים האם להעביר את ההצעה שלכם הלאה או לפסול אותה מיד. 

בין קריטריוני הבחירה שנבדקים: האם התמונה תעבוד בגודל הקטן המאפיין את האמוג'ים? האם האמוג'י החדש מוסיף על מה שיש או שניתן לומר את אותו הדבר באמצעות אמוג'י שכבר קיים? האם ישנו צפי לכך שמספר גדול של אנשים יבחרו להשתמש באמוג'י חדש זה? והאם הם יעשו זאת בתדירות גבוהה?.

לאחר קבלת ההחלטה מוציאה הוועדה הודעה רשמית בנוגע לאימוג'ים שהצעתם נפסלה ואלו שממשיכים הלאה.

מכאן עוברות ההצעות שנבחרו לועדה הטכנית העוסקת בתקן עצמו. 

בשלב השלישי – ייבחר שם לאמוג'י ויתבצע שלב העיצוב שלו בפועל.

כל התהליך עצמו מהגשת הבקשה ועד הוספת האמוגי'ם החדשים נמשך כשנתיים. 

האמוג'ים נכנסו לחיינו ואימצנו אותם בשמחה עד כדי כך שבעולם מציינים מאז שנת 2014 בכל שנה את התאריך 17 ליולי כ'יום האמוג'י' הבינלאומי בו חוגגים את קיומם של האמוג'ים. תאריך זה נבחר בגלל אייקון לוח השנה באייפון המצביע על ה-17 ביולי.

אלו האמוג'ים הפופולריים ביותר לשנת 2019

האם אתם כבר משתמשים באימוג׳ים בפרסום שלכם בערוצים השונים?

כאן תוכלו למצוא ספריית אימוג׳י להתחיל איתם: hemojipedia.org

https://emojipedia.org/facebook/

שבוע טוב,

נושאים נוספים שיעניינו אותך

צ'ק ליסט ללוגו מנצח

צ'ק ליסט ללוגו מנצח מהו לוגו מנצח? לוגו שעובד בשבילך 24/7 כלומר לוגו שמעביר נכונה את ערכי העסק והמסרים שלו בצורה מיידית. איך תדעו אם

קרא עוד »

מה מיתוג בעצם עושה?

מה מיתוג בעצם עושה? צריך להבין שמיתוג זה לא רק להראות "יפה" , מיתוג הוא בראש ובראשונה כלי אסתרטגי שדרכו הצופה מתחבר רגשית לעסק שלך

קרא עוד »

מיתוג עורכי דין

מיתוג לעורכי דין הוא מיתוג מורכב, כיוון שצריך להעביר את המסר בצורה פשוטה ומינימליסטית תוך התחשבות בהגבלות הגרפיות של המקצוע. הגבלות מבחינת העיצוב הגרפי: אפשר

קרא עוד »
השארת תגובה