מה חשוב לדעת כשמעצבים לוגו?

מיתוג מנקודת המבט שלכם כבעלות או בעלי עסק, הוא בבסיסו החלטה שיווקית אסטרטגית של בניית זהות לעסק שלכם. ואילו העיצוב הגרפי הוא הדרך לתת ביטוי חיצוני לאותה הזהות עליה החלטתם. הקו העיצובי שייבחר מכתיב איך ייראה העסק שלכם בפועל מבחינה חזותית ויזואלית. העיצוב הוא שמספק את המרכיב החושי למותג שלכם ויוצר את סימני ההיכר המאפשרים לקהל שלכם לזהות מיהו העסק, מה הוא עושה, מה הוא מציע ולמי.

הלוגו הוא אחד מסימני ההיכר הללו, ובנוסף לזיהוי העסק, עליו גם למשוך את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, להשאיר אותו בתודעה שלהם לאורך זמן, וליצור חיבור רגשי מיידי לעסק ולמותג שלכם.

כל אלה, גורמים ללוגו שלכם להפוך עם הזמן לנכס של ממש שיש לו ערך כלכלי עבורכם. כך שלא ניתן להקל ראש בחשיבותו.

במילים אחרות, הלוגו הוא הלב הפועם של זהות המותג וברוב המקרים הוא ילווה את העסק שלכם ואת כל פרסומיו לאורך שנים רבות. למעשה, נקודת המפגש השכיחה ביותר שבה הלקוח הפוטנציאלי עתיד לפגוש את העסק שלכם היא הלוגו.

לכן, אחרי שכבר החלטתם למתג את העסק שלכם והתקדמתם עם תהליך המיתוג לשלב עיצוב הלוגו, מומלץ להקדיש לו תשומת לב מיוחדת בכדי לוודא שהעיצוב שנעשה עבורכם (או שאתם עושים בעצמכם) עונה על הסעיפים הבאים:

[א] הלוגו בנוי על פי כללי העיצוב והגרפיקה המקובלים

שמירה על פשטות – 

ככל שהלוגו שלכם יהיה עמוס ומורכב יותר כך הוא פחות יעשה את העבודה שהוא אמור לעשות. זה יקשה על הזיהוי שלו, על הבנת המסר שלו, ועל הזכירות שלו. לכן, עדיף לוותר על הניסיון להפגין תחכום יתר, ולהימנע מלהוסיף עוד ועוד פרטים. במקום זה, מומלץ שהלוגו שלכם יורכב ממספר מצומצם של אלמנטים בכדי שהוא 'ידבר' בשפה פשוטה ומובנת ולכן יהיה קליט וזכיר.

חשוב לזכור שהקהל שלכם רוצה לקבל החלטת קניה מהירה ככל האפשר וכדי לעזור להם בכך, על המיתוג שלכם (ובראש ובראשונה הלוגו) לתקשר עימם בקול אחד ברור.

גודל הלוגו – 

הרוחב המינימלי המומלץ ללוגו הוא 3.5 ס"מ ולא פחות מ-2 ס"מ.  

חשוב לבדוק שהלוגו קריא ונראה טוב בגדלים שונים מפני שאתם תשתמשו בו לצרכים שונים – כרטיס ביקור, מצגת, דף פייסבוק, ניירת מכתבים, ועוד.

לוגו הבנוי נכון ב'פורמט וקטור' (Vector) או ב'גרפיקה וקטורית' מאפשר לשנות את ממדי הלוגו – קטן וגדול (בהתאם לאמצעי המדיה בו רוצים להציגו), מבלי לפגוע באיכותו בעת הקטנתו או הגדלתו. בניגוד למשל, ללוגו שאינו וקטורי, שככל שמגדילים אותו הוא נראה מפוקסל ומטושטש. 

שמירה על פרופורציות מאוזנות – 

לעיתים תרצו למתג חומרי שיווק ומוצרים שונים באמצעות שילוב הלוגו שלכם עליהם. בכדי לעשות זאת בהצלחה, מומלץ שהלוגו יהיה בעל ממדים מאוזנים, כלומר, לא רחב מדי, לא גבוה מדי, וללא חריגה באופן יוצא דופן לאיזשהו כיוון.

רקע הלוגו – 

לרוב, הרקע המומלץ ביותר ללוגו הוא לבן מפני שהוא הרקע המחמיא ביותר ניתן גם להשאיר את הלוגו על רקע בהיר.

נראה טוב גם בשחור לבן – 

בנוסף לגרסת הלוגו הצבעונית כדאי שתהיה לכם גם גרסה של הלוגו בשחור לבן במידה ותרצו לשלב אותו למשל, לצורכי חריטה או לכל שימוש אחר נטול צבע.

צבעי הלוגו –

מומלץ לבחור בין 2-3 צבעים ללוגו שלכם כי יותר מידי צבעים יוצרים בלגן חזותי ואי נעימות בעין. חשוב לוודא שהצבעים שנבחרו ברורים ונראים טוב גם בצבעי המסך באינטרנט ובמייל וגם בהדפסה שלהם.

יש לקחת בחשבון בנוגע לעיצוב לדפוס שככלל, בכל סוג של הדפסה ובכל פעם נוספת שהצבעים מודפסים יכולים לחול שינויים בגוונים. וכמו כן, שאותו הלוגו, עם אותם הצבעים, עשוי להיראות שונה במקצת על גבי מסכים שונים מפני שכל מסך מכויל קצת שונה. 

הלוגו משתלב היטב עם המשפט המלווה –

'משפט מלווה' הוא כותרת המשנה הצמודה ללוגו. זהו משפט קצר המדייק וממקד את העסק. יש בו תיאור והרחבה של תחום העיסוק העיקרי, והוא עשוי לתאר גם את קהל הלקוחות הרצוי. 

לדוגמה: 

ריטה מארג' – עיצוב תיקים מעור בעבודת יד. 

אנה צירייף – פתרונות אדריכלים לבתים נוחים. 

שרון קורן – אמנית השיער.

[ב] הלוגו מייצג נאמנה את הערכים המובילים את העסק

עיצוב הלוגו איננו נעשה ב'חלל ריק' ועליו להתאים לערכים שהחלטתם עליהם כערכים המובילים לעסק או למותג שלכם. 

הלוגו לא יכול להישאר רק ברמה של 'צורה גרפית יפה' אלא עליו להיות הרבה יותר מכך. עליו להתאים לעסק ולמותג לייצג אותם באופן מלא.זה אומר שיש מאחורי הלוגו כוונה ומחשבה והוא לא נעשה כלאחר יד או בצורה סתמית. 

אלא, יש לקחת בחשבון בתהליך עיצוב הלוגו את המידע שנאסף על העסק מכל שלבי ההכנה הקודמים שנעשו ברמה האסטרטגית (הגדרת תחום הפעילות של העסק, קהל היעד שלו ועוד) עוד לפני שהתחיל שלב העיצוב הממוקד ביצירה עצמה.

חשוב לזכור שבסופו של דבר, גם הלוגו המושלם ביותר לא יספיק אם כמו צ'ק ללא כיסוי, לא עומד מאחוריו דבר. הגורם הראשון להצלחתכם העסקית הוא אתם וזה כולל את מי שאתם ברמה האנושית, כבני אדם, את הערכים שלכם ואת תפיסת העולם שהלוגו מייצג. 

[ג] הלוגו משדר את התדמית שאתם מבקשים לשדר

האם החלטתם שאתם רוצים לשדר תדמית של עסק 'אופנתי', 'מסורתי', 'צעיר', 'מדליק', 'משעשע', או 'מתוחכם'? בכל מקרה, תרצו שהלוגו ישקף ויביא לידי ביטוי תדמית זו. ניתן לעשות זאת באמצעות בחירת סוג גופן הלוגו, הצבעים שלו, ואלמנטים עיצוביים וגרפיים נוספים.

זוהי הזדמנות לציין שחשוב מאוד לשמור על עקביות בתדמית אותה משדר העסק שלכם. תדמית שמשתנה כל הזמן גם תקשה על זיהוי העסק וגם תפגע באמון בו והיא עשויה לשדר חוסר רצינות ואף חוסר מקצועיות.

כדי לשמור על התדמית שהלוגו משדר, חשוב להשתמש בו תמיד באותו האופן מבלי לשנות את הפרופורציות שלו, הצבעים או חלקים שונים בו – בין אם אתם משתמשים בו או נותנים הרשאה למישהו אחר להשתמש בו עבורכם.

ספר מותג מספק את כל הנתונים על הלוגו וגם מדגים איך נכון להשתמש בו במצבים שונים, ומסיבה זו הוא מהווה כלי עבודה חיוני.

[ד] הלוגו מדבר בשפה של קהל היעד אליו אתם פונים

על הקו העיצובי שמוביל את הלוגו שלכם והשפה הגרפית שמאפיינת את הפרסומים שלכם, 'לדבר' בהתאמה לקהל היעד אליו אתם פונים – סטודנטים, צעירים, פנסיונרים, או כל אוכלוסיה אחרת שהגדרתם.

כי הרי, כמו שאתם מדברים בצורה שונה אל בן או בת הזוג, אל השכנים או אל החברים שלכם, כך גם תדברו בצורה שונה עם קהלי יעד שונים. ועל הלוגו שלכם לדבר בשפה עיצובית שרלוונטית ומובנת לקהל עימו אתם שואפים לתקשר וליצור מערכת יחסים.

נקודה נוספת להתייחס אליה בהקשר זה היא האם בכוונתכם לפנות רק לקהל המקומי או שאתם פונים גם לשוק הבינלאומי. לכל החלטה כזו תהיה השפעה על העיצוב ועל נראות הלוגו שלכם.

[ה] הלוגו מעביר את המסר שחשוב לכם להעביר

לוגו במיטבו מעביר בדיוק את התחושה ואת המסר שהתכוונתם להעביר. הוא עושה זאת בעזרת בחירה נכונה של מרכיביו (הגופן, הצבע ואלמנטים גרפיים שונים).

בכדי להעביר את המסר שלכם בהצלחה, עליכם לחשוב עוד טרם תחילת תהליך עיצוב הלוגו, מהו המסר הזה? מה בדיוק אני רוצה שמי שנחשף ללוגו שלי יחשוב ? מה אני רוצה שהוא ירגיש? ואחרי שברור לכם מה המסר שתרצו שיעבור מהלוגו שלכם, העיצוב יעזור בכך. 

עיצוב צריך לייצר מסרים אפקטיביים ויעילים באופן חזותי.

התאמה של העיצוב (הביטוי החיצוני) למאפייני המותג יוצרת מכלול שלם, והיא זו שמאפשרת לכם להעביר את המסר שלכם לקהל אליו אתם פונים, בצורה חושית וחווייתית.

[ו] עיצוב הלוגו והשימוש בו תוך שמירה על זכויות יוצרים והחוקים המקובלים

זה בסדר לקבל השראה מלוגואים שאהבתם. אבל חשוב לשמור על זכויות יוצרים ולהימנע מהעתקת הלוגו, גם אם לקחתם אותו מחברה מחו"ל ואתם בטוחים שהם לא יגלו זאת. בצד הבעיה המוסרית, גם מהבחינה המעשית, כדאי לזכור שבעידן האינטרנט, הגבולות הגיאוגרפיים מתבטלים ואנחנו חיים ב'כפר גלובלי' אחד. 

מה גם שאתם עשויים למצוא את עצמכם רוצים לפרוץ יום אחד לחו"ל ואז תמצאו את עצמכם בבעיה ותצטרכו להשקיע כסף רב בשינוי הלוגו בגלל ההחלטה שקיבלתם בתחילת הדרך, עוד לפני שידעתם לאן העסק שלכם הולך.

לוגו ייחודי, איכותי ומושקע, המותאם לעסק שלכם יבדל בהצלחה רבה יותר ביניכם ובין עסקים דומים הפועלים בשוק שלכם ויעשה רושם טוב על הקהל שלכם שיתפוס אתכם כעסק מקצועי שמוכן להשקיע בעצמו (ומכאן שגם בלקוחות שלו).

כפי שכבר הבנתם, לוגו הוא נכס משמעותי מאוד לעסק שלכם, אז אל תתפשרו עליו. כי עסק טוב צריך לוגו שנראה ומרגיש מקצועי. 

זה אומר שאם ביקשתם לוגו מבית הדפוס, אם תכננתם לקנות לוגו מוכן באינטרנט, או שאתם מנסים לעשות לוגו בעצמכם בשיטת DIY ('עשו זאת בעצמכם') אני מציעה לכם לשקול זאת שוב. היות ואתם עשויים לגלות שהניסיון לחסוך לכאורה כסף דווקא עלה לכם בסופו של דבר הרבה יותר. 

מניסיונם של בעלי עסקים רבים שיצא לי להכיר, וחלקם אף מגיעים אליי לסטודיו, עיצוב לוגו הוא לא המקום הנכון לחסוך בו.

אני אשמח לדבר איתכם ולהציע לכם חבילת מיתוג לוגו שמותאמת לתקציב שלכם.

שלחו לי הודעה בוואטסאפ לקביעת שיחת יעוץ

ללא עלות והתחייבות

שלכם,

נושאים נוספים שיעניינו אותך

צ'ק ליסט ללוגו מנצח

צ'ק ליסט ללוגו מנצח מהו לוגו מנצח? לוגו שעובד בשבילך 24/7 כלומר לוגו שמעביר נכונה את ערכי העסק והמסרים שלו בצורה מיידית. איך תדעו אם

קרא עוד »

מה מיתוג בעצם עושה?

מה מיתוג בעצם עושה? צריך להבין שמיתוג זה לא רק להראות "יפה" , מיתוג הוא בראש ובראשונה כלי אסתרטגי שדרכו הצופה מתחבר רגשית לעסק שלך

קרא עוד »

מיתוג עורכי דין

מיתוג לעורכי דין הוא מיתוג מורכב, כיוון שצריך להעביר את המסר בצורה פשוטה ומינימליסטית תוך התחשבות בהגבלות הגרפיות של המקצוע. הגבלות מבחינת העיצוב הגרפי: אפשר

קרא עוד »
השארת תגובה