7 המפתחות לעבודה מוצלחת עם המעצבת הגרפית שלכם

אחרי חיפוש ממושך, בדיקות שערכתם ולא מעט התלבטויות, סוף סוף הגיע הרגע, ו'סגרתם עסקה' עם מעצב או מעצבת גרפית. אתם מרגישים הקלה ושמחה אפילו התרגשות מהולה בחשש "האם אקבל את העיצוב שאני רוצה"? "האם המעצבת תקלע לטעם שלי"? "מה אם אני לא אוהב את העיצוב שיעשו לי"?

החששות הללו לגיטימיים וטבעיים שהרי, מדובר בתחום יצירתי וסובייקטיבי, והתוצאה העיצובית מבוססת בסופו של דבר, על העדפות שלכם. כך שיכול להיות שקיבלתם עיצוב שעונה על כל כללי העיצוב ה"נכונים" אבל אתם לא מתחברים אליו, זה פשוט לא הטעם שלכם.

כדי להימנע מכך, ולהגיע לתוצאה העיצובית הטובה והמוצלחת ביותר עבורכם, אני משתפת אתכם במאמר הזה  במספר מפתחות מרכזיים להצלחה בעבודה המשותפת עם המעצבת הגרפית שלכם. 

אם תקפידו ליישם ותפעלו על פי המפתחות הללו, העבודה המשותפת עם המעצבת שלכם תהיה נעימה ומהנה, תפיקו ממנה את המקסימום ותקבלו בסופו של התהליך את התוצאה שאתם רוצים.

במשך השנים גיליתי שיש דבר אחד המשותף להצלחתם של כל הפרויקטים העיצוביים שלקחתי בהם חלק. הגורם הזה איננו קשור לאופי הפרויקט, לגודלו, למיקום הגיאוגרפי של הלקוח/ה או לעלות הכספית שלו. אלא, למפתח הראשון והחשוב ביותר לעבודה מוצלחת עם המעצבת הגרפית שלכם – 'תקשורת'.

מפתח להצלחה מס׳ 1: תקשורת! תקשורת! תקשורת!

התשובות על השאלות "האם אתם מתקשרים עם המעצבת הגרפית"? "איך אתם מתקשרים איתה"? "באיזו תדירות"? הן היסוד לקבלת תוצאה עיצובית מוצלחת.

אמרו בכנות ומבלי להתבייש את מה שאתם באמת חושבים – 

שתפו בכנות את המעצבת במה שאתם חושבים ומרגישים בנוגע לפרויקט המשותף שלכם. אם אתם לא מתחברים לסקיצה, הצבעים לא לטעמכם, או שהצורה הגרפית המסוימת בעיצוב לא מדברת אליכם, תנו למעצבת לדעת את זה. הבינו שהיא לא יכולה "להיכנס לכם אל תוך הראש" והדרך היחידה שלה לדעת מה קורה היא כשאתם מתקשרים איתה. וכשאתם נמנעים מלעשות זאת אתם מאלצים אותה 'לגשש באפילה' ולהשקיע אנרגיות מיותרות ב'ניחושים' לגבי מה שאתם חושבים, במקום ביצירה עצמה.

נכון, זה עשוי להרגיש לא נוח, במיוחד אם זה משהו שאתם לא מורגלים אליו במערכות היחסים שלכם. ישנם לדוגמה אנשים שנוטים לא לדבר אלא "לשמור בבטן" ואז להתפרץ או להתאכזב כשהצד השני לא מצליח "לנחש" ולענות על המאוויים והציפיות שלהם. ישנם אנשים שחוששים מטבעם ממה שהם תופסים כעימות או קונפליקט. כל אלו, והרגלי תקשורת רבים אחרים, פוגמים בתהליך העבודה עם המעצבת ולעיתים גם בתוצאה העיצובית הסופית המתקבלת ממנו, וחבל.

כמובן שחשוב לומר את הדברים בצורה מכבדת ולזכור תמיד שעומד מולכם בן אדם ושבסך הכול אתם עובדים יחד כצוות למען מטרה משותפת.

כידוע, החיים הם מה שקורה בזמן שאתם מתכננים תוכניות, לכן בכל שינוי שברצונכם לעשות או קושי לא צפוי שמתעורר (בריאותי, משפחתי או אחר) העשויים להשפיע על הפרויקט שלכם באיזשהו אופן, עדכנו את המעצבת ואל תשאירו אותה בערפל.

תנו משוב (feedback) איכותי – 

משוב איכותי הינו משוב ברור ונקודתי. למשל במקום "לא יודע זה לא נראה לי" עדיף לומר "חסרה לי עוצמה", "הלוגו נראה לי ריק מידי", "הייתי שמחה שזה יהיה צבעוני יותר" (או פחות). הדגישו – מה יכול להישאר מהעיצוב הקיים? מה צריך לשנות? 

נכון שלפעמים לא בהכרח תדעו לומר בדיוק מה מפריע לכם. אבל, כל עוד אתם ממשיכים לתקשר עם המעצבת, אומרים לה "זה כן" או "זה לא", ושומרים על מעורבות בפרויקט מתחילתו ועד סיומו, זה גם יתרום רבות לעבודה המשותפת שלכם ולהצלחתו. 

תנו גם משוב חיובי כשאפשר ולא רק משוב ביקורתי – 

משוב חיובי משמעותי אף הוא בתהליך העבודה עם המעצבת שלכם. במידה ואתם אוהבים את התוצאה העיצובית כפי שהיא ואין צורך להמשיך ולשנות שום דבר, יידעו בזה את המעצבת וחסכו בזבוז זמן מיותר לשני הצדדים. 

תנו את המשוב שלכם בזמן הנכון (מוקדם בתהליך ככל האפשר)  – 

לא פחות ממה שאתם אומרים זה מתי אתם אומרים את זה. מפני שיש הבדל גדול אם המשוב שלכם ניתן בשלב שקיבלתם את הסקיצה הראשונה ועוד ניתן לתקן בקלות יחסית את הדברים. או, בשלב שהעיצוב נשלח אליכם לאישור סופי, ואז זה כבר עשוי להיות בעייתי לתקן ולשפר את מה שאתם רוצים. ככל, שתדברו מוקדם יותר ולכל אורך הדרך, כך יהיה פשוט יותר בכל שלב לדייק את העיצוב, לשפר ולשדרג אותו תוך כדי תנועה.

תנו משוב כבעיה לא כפתרון – 

לעיתים קרובות לקוחות מבטאים את המשוב שלהם כפתרון ואומרים למעצבת מה עליה לעשות מבחינה מקצועית. הבעיה היא, שזה גם עשוי להתפרש כחוסר כבוד מסוים למומחיות המקצועית שלה, ויותר מכך, זה גם מונע ממנה להציע פתרון טוב יותר מזה שלכם. 

לכן, עדיף לתאר את מה שמפריע לכם, או את מה שאתם צריכים ורוצים בקווים כלליים (כבעיה) ולתת למעצבת את האפשרות להציע מענה מתאים (הפתרון). לדוגמה, "אנחנו צריכים להכניס טופס הרשמה לניוזלטר לאתר" יהיה טוב יותר מאשר "תכניסי את הטופס לפינה הימנית העליונה באתר אחרי התפריט ולפני התמונה".

מפתח להצלחה מס' 2: תאמו ציפיות והגיעו עם המעצבת להסכמות על פרטי העבודה המשותפת

בצד ההיבט היצירתי של העבודה המשותפת עם המעצבת שלכם, חשוב לזכור שישנם גם היבטים מעשיים ולא להזניח אותם. 

מהו 'מפרט הצרכים והרצונות שלכם' – הכינו רשימה מסודרת של מה שאתם מבקשים מהמעצבת והקפידו לוודא עימה שהיא אכן יכולה לספק לכם את מה שברשימה שלכם. זה גם יעזור לה בהגדרת היקף העבודה, העלויות הצפויות, ותכנון לוח זמנים ריאלי. ככל שתעלו דרישות חדשות בשלב מתקדם יותר של העבודה, זה יהיה בעייתי יותר מפני שזה דורש לפתוח שוב את כל ההסכמות שכבר סגרתם ביניכם, ולעיתים, זה גם יחייב את המעצבת לגבות מכם תשלום נוסף.

מבנה ומהלך הפרויקט – מהם שלבי תהליך העבודה הצפויים? מה אמור לקרות בכל שלב? מה מצופה מצד המעצבת לעשות בכל שלב ומה מצדכם הלקוחות? 

התקשורת בין הצדדים – האם אתם אמורים להיפגש בתקופת הפרויקט? אם כן, בכמה פגישות מדובר? והיכן הן יתקיימו? כמה פעמים ביום / בשבוע אתם אמורים לתקשר ביניכם? כיצד (טלפונית, בזום, במייל, בוואטסאפ, בהודעה פרטית בפייסבוק)? 

התוצרים הצפויים – מהו היקף העבודה המבוקש? אילו תוצרים על המעצבת להציג בכל אבן דרך שהוגדרה לפרויקט? מהו בדיוק התוצר הסופי שאתם מצפים לקבל – האם רק לוגו או שפת מיתוג שלמה? מודעת פרסום אחת או סדרת מודעות מעוצבות?

תיקונים – מה קורה אם נדרשים תיקונים? כמה סבבי תיקונים (אם בכלל) ניתן לקבל? 

לוחות זמנים – מהי מסגרת לוחות הזמנים שמוקצבת לפרויקט? האם מישהו מהצדדים מתכנן חופשה או לא יהיה זמין בתקופת הפרויקט? מהו משך הזמן הסביר לצפות לתגובת הצדדים? מהם מועדי ההגשה ליעדי הביניים ומתי התוצר הסופי אמור להיות מוכן? מהו פרק הזמן שיוקצה לביצוע שינויים או תיקונים שיש לעשות?

תשלומים – מהי עלות העבודה (עם / ללא מע"מ)? מהם תנאי התשלום? מתי תקבלו קבלה/חשבונית על התשלום שהעברתם? מה אתם אמורים לקבל בתמורה לתשלום?

שונות – מה אתם הלקוחות אמורים לשלוח למעצבת בכדי שהיא תוכל לבצע את עבודתה? באיזה פורמט / גדלים תקבלו את העבודה הסופית? איך היא תועבר אליכם?

הזמן להגיע להסכמות הללו (רצוי בכתב), הוא לפני! תחילת העבודה המשותפת ובכך תחסכו לעצמכם תסכול ועוגמת נפש.

מפתח להצלחה מס' 3: הגיעו מוכנים!

באופן טבעי המעצבת הגרפית אמונה על קבלת ההחלטות היצירתיות (זו הסיבה לכך שבחרתם לעבוד עימה מלכתחילה). אולם, היא איננה יכולה לקבל עבורכם החלטות עסקיות ומיתוגיות אותן העיצוב אמור לשקף ולהביא לידי ביטוי.

מהו תחום הפעילות של העסק שלכם? מהם הערכים המובילים אותו? מי קהל המטרה אליו מכוונת העבודה העיצובית? מהם המוצרים והשירותים שאתם מוכרים? אילו הן דוגמאות למידע שהמעצבת תצטרך בכדי להגיע לתוצאה העיצובית הטובה ביותר עבורכם. ניתן לענות על השאלות הללו במסגרת ייעוץ אסטרטגי ושיווקי, או ייעוץ עסקי במידה ואתם מתקשים לענות לבד.

כמו כן, חשוב שתדעו לענות גם על שאלות הנוגעות לעיצוב עצמו כגון: מהי המטרה של העיצוב שאתם מבקשים? איזה שימוש או שימושים אתם מתכננים לעשות בו? היכן הוא יוצג? באיזה ערוצים תפיצו אותו (יש למשל הבדל בין עיצוב לדפוס או עיצוב לאינטרנט)? כיצד משתלבת עבודת העיצוב הספציפית בעסק שלכם, בחזון שלו או באסטרטגיית התוכן שלכם?

זכרו, ככל שתגיעו מגובשים יותר ויהיה לכם יותר מידע בנוגע לעסק שלכם ולאפיון העבודה העיצובית, כך יהיה קל יותר למעצבת לעצב ואתם תפיקו יותר מהעבודה עימה ותקבלו את התוצאה הטובה ביותר – עבורכם.

בסיום המאמר מחכה לכם להורדה שאלון האפיון המלא שאני נוהגת לשלוח ללקוחות הסטודיו אינדגו גרפיקס.

מפתח להצלחה מס' 4: שמרו על ראש פתוח

כשאתם שוכרים את שירותיה של מעצבת גרפית אתם משלמים לה לא רק עבור המיומנות העיצובית שלה אלא גם על הידע, הניסיון והמומחיות. 

לכן, במקום להתעקש שהמעצבת רק תבצע את מה שיש לכם בראש, ולהיות מקובעים על אפשרות אחת וזהו, תנו למעצבת להראות לכם אפשרויות נוספות. אולי היא תביא לשולחן דברים שלא חשבתם עליהם קודם? אולי היא תחדש לכם משהו שלא הכרתם? 

ייתכן מאוד שתחשפו לפתרונות עיצוביים טובים יותר מהרעיון המקורי שלכם, ואולי תבינו שהרעיון שבאתם איתו מהבית לא ריאלי או לא נכון לביצוע (מכל מיני סיבות מקצועיות או מתוך ניסיונה המעשי של המעצבת). ואולי, תמצאו דרך לשלב יחד את הרעיונות שלכם עם אלו של המעצבת. 

כשאתם שומרים על פתיחות מחשבתית זה מגדיל את הסיכוי שתשיגו תוצאה עיצובית אפילו טובה יותר מזו שקיוויתם לה. 

מפתח להצלחה מס' 5: השתמשו בדוגמאות ויזואליות – 'להראות את במקום לספר על'. 

אמנות העיצוב, כמו אמנויות אחרות, היא סובייקטיבית ותלויה בטעם האישי. 

לכן, אני ממליצה לכם להשתמש במפתח של 'להראות את במקום לספר על'. זה אומר  שתקדישו זמן למצוא דוגמאות חזותיות ויזואליות לסגנון העיצובי שמדבר אליכם, לעבודת עיצוב שאהבתם וכד'. ותציגו למעצבת את מה שמצאתם ואהבתם, במקום למצוא את עצמכם מנסים להסביר שוב ושוב וללא הצלחה למה אתם מתכוונים.

לדוגמה, אתם יכולים להיכנס לאתר פינטרסט בכתובת www.pinterest.com ולשלוח למעצבת שלכם קישורים לדוגמאות של לוגואים בתחום שלכם שאתם אוהבים ומתחברים אליהם. 

או אם נתקלתם באתר שמשתמש בפונט שמצא חן בעיניכם תוכלו לשלוח קישור ולהדגים למעצבת איזה גופן אתם רוצים שיהיה באתר שלכם. 

כשהמעצבת יכולה לראות בעיניים – מה אתם אוהבים, למה אתם מתחברים, ומה אתם רוצים, זה מועיל לעיתים קרובות יותר הרבה יותר מאשר הניסיון שלכם להסביר זאת בצורה מילולית.

אם כן, השתמשו במקורות שונים לקבלת השראה חזותית, ובמידה ונדרשים תיקונים, השתמשו בדוגמאות ויזואליות בכדי להמחיש למעצבת מה אתם מבקשים שהיא תעשה. ובדרך זו תגיעו לתוצאה עיצובית מדויקת וקולעת.

מפתח להצלחה מס' 6: האמינו בתהליך ותסמכו על המעצבת שבחרתם 

לעיתים, התוצאה העיצובית המבוקשת איננה מתקבלת מיד בפעם הראשונה, ונדרש  לפחות סבב משוב ותיקונים אחד (ולעיתים אף יותר), בכדי להגיע לתוצר המוגמר לשביעות רצונכם המלאה.

ישנם לקוחות שמודאגים מאוד כשסקיצת העיצוב ההתחלתית שנשלחת אליהם איננה מושלמת במאה אחוז.

הדבר מצביע על חוסר הבנה ו/או חוסר ידע בנוגע לאופן פעולתו של תהליך העיצוב וחשוב לי להבהיר זאת. עבודת העיצוב מצריכה יצירתיות והבשלה הלוקחים זמן. חשוב להיות סבלניים ולתת את הזמן הזה למעצבת (כמובן במסגרת לוחות הזמנים שהוקצבו מראש לפרויקט). ובמקביל, להמשיך להיות מעורבים כל הזמן ולתת את המשוב שלכם, כפי שאמרנו מקודם.

גם אם כרגע הדברים נראים קצת מעורפלים וישנה אי ודאות זה לא אומר שבסופו של התהליך לא תקבלו את העיצוב שאתם רוצים לשביעות רצונכם המלאה. זה דורש אמון שלכם גם בתהליך העבודה וגם במעצבת שבחרתם לעבוד עימה.

בהקשר הזה, חשוב להוסיף שגם אם אתם בוחרים להתייעץ עם החברים והמשפחה (ועם השכנים, והמכרים, וההורים בגן והמדריכים בחוג ו… כבר הבנתם את הכיוון), תזכרו שהם לא בהכרח יודעים את כל הנתונים, הם לא לוקחים חלק בתהליך שאתם עושים עם המעצבת, ואין להם בדרך כלל, ראיה עסקית שיווקית. ומשוב של "יפה" או "לא יפה" לא בהכרח מספיק.

אז כן, חשוב בהחלט לשמוע דעות של אחרים (זה עשוי להביא להברקות עיצוביות שלא היו עולות בדרך אחרת), אבל בכדי להימנע מבלבול (כי לכל אחד דעה משלו) כדאי לקחת את הדברים בערבון מוגבל ולזכור שבסופו של דבר המעצבת הגרפית שבחרתם לעבוד עימה היא הסמכות המקצועית.    

מפתח להצלחה מס' 7: התייחסו אל המעצבת הגרפית כאל חברה בצוות העובדים

כשאתם מתייחסים למעצבת הגרפית כאל עובדת (גם אם היא פרילנסרית ומוציאה לכם חשבונית) זה אומר שאתם מתקשרים איתה באופן קבוע, מדברים איתה בצורה מכבדת, מעדכנים אותה מראש לגבי שינויים בלו"ז ומה שקורה אתכם ברמה העסקית, ובכלל, ורואים בה חלק מהצוות שלכם לכל דבר ועניין (צוות הקליניקה, הסטודיו, החנות, בית הקפה או המשרד). זה תורם לאווירה נעימה בתהליך העבודה המשותף והרי באנו גם ליהנות. 

דיברנו במאמר זה על שבעה מפתחות לעבוד בהצלחה עם המעצבת הגרפית שלכם:

[1] תקשורת! תקשורת! תקשורת!

[2] תאמו ציפיות והסכימו יחד על פרטי העבודה המשותפת.

[3] הגיעו מוכנים!

[4] שמרו על ראש פתוח.

[5] השתמשו בדוגמאות ויזואליות – 'להראות את במקום לספר על'. 

[6] האמינו בתהליך ותסמכו על המעצבת שבחרתם.

[7] התייחסו אל המעצבת הגרפית כאל חברה בצוות העובדים.

הצטרפו לניוזלטר של הסטודיו ותהיו מעודכנים בטיפים לנראות בולטת ונכונה, שירותי הסטודיו, הטבות ומבצעים!

שלכם,

נושאים נוספים שיעניינו אותך

צ'ק ליסט ללוגו מנצח

צ'ק ליסט ללוגו מנצח מהו לוגו מנצח? לוגו שעובד בשבילך 24/7 כלומר לוגו שמעביר נכונה את ערכי העסק והמסרים שלו בצורה מיידית. איך תדעו אם

קרא עוד »

מה מיתוג בעצם עושה?

מה מיתוג בעצם עושה? צריך להבין שמיתוג זה לא רק להראות "יפה" , מיתוג הוא בראש ובראשונה כלי אסתרטגי שדרכו הצופה מתחבר רגשית לעסק שלך

קרא עוד »

מיתוג עורכי דין

מיתוג לעורכי דין הוא מיתוג מורכב, כיוון שצריך להעביר את המסר בצורה פשוטה ומינימליסטית תוך התחשבות בהגבלות הגרפיות של המקצוע. הגבלות מבחינת העיצוב הגרפי: אפשר

קרא עוד »
השארת תגובה