הצבע סובב אותנו ומלווה אותנו בכל תחום בחיינו ויש לו שימושים בהיבטים שונים:
היבט פונקציונלי – משתמשים בצבע כדי להגדיר גבולות של משטחים, לעטר משטחים וחללים, להבליט או לטשטש אלמנטים עיצוביים, או בשביל ליצור אווירה ספציפית אליה מכוונים לדוגמה: אווירה חגיגית, אווירה רומנטית, אווירה דרמטית, אווירה מסתורית או אווירה נינוחה וקלילה יותר.
הצבע גם משמש כמערכת של סימנים מוסכמים כדי להעביר מסרים שונים כגון: הדגשה, הבלטה, התמצאות, הכוונה, אזהרה לדוגמה: בשלטים, בעיצוב אתרי אינטרנט, בעיצוב חנויות, בפרסום ובעולם העיצוב בכלל.
היבט פסיכולוגי ורגשי – לצבעים ישנם השפעות פסיכולוגיות על בני האדם והוא מניע התנהגויות ותגובות רגשיות מסוימות, בצורה מודעת ושאיננה מודעת. הוא משפיע על מצב הרוח ואף עשוי לשנות אותו, והוא גם מהווה מרכיב משמעותי ביצירת חוויית הלקוח אותה רוצים ליצור, כדי להוביל להחלטת קניה.
היבט תרבותי – לצבע יש היבטים תרבותיים ופרשנות המשתנה מתרבות לתרבות, בהתאם למשמעות הצבע בתרבות ולמה שהוא מסמל בתרבות המסוימת.
היבט תדמיתי – צבעים משמשים לבניית שפה עיצובית, לזיהוי ולמיתוג, לשיווק ולפרסום, ולהעברת מסרים לקהל היעד.
אם כן, הצבע הוא למעשה, כלי עבודה שעומד לרשותכם, ואתם יכולים להשתמש בו כדי להשיג מטרות שונות בשיווק שלכם.
חשוב שתבינו כיצד הכלי הזה עובד ואיך להשתמש בו בצורה נכונה ואפקטיבית, כך שהעיצוב שאתם יוצרים בפרסומים שלכם באמת יעשו את העבודה (למשל בדף הפייסבוק ובערוצי שיווק אחרים שאתם פועלים בהם).
כשאני מדברת על 'להבין איך הכלי הזה עובד' אני מתכוונת להבנת המשמעות של צבעים וההשפעה שיש להם על החלטות הקניה של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.
3 גורמים מרכזיים לוקחים חלק בתגובה של אנשים למפגש שלהם צבעים
בין אם מדובר בצבעי הלוגו שלכם, בצבע אריזות המוצרים שלכם, בצבע הקירות בקליניקה, בצבעים בחלון הראווה של החנות, או בצבעים של הפלייר הפרסומי שלכם.
שלושת הגורמים הללו הם:
[1] הפיזיולוגיה האנושית
[2] התרבות
[3] המאפיינים האישיים של האדם
השפעת הצבעים בהקשר לפיזיולוגיה האנושית
חוש הראייה הינו החוש העיקרי שאנו בני האדם משתמשים בו לחקור את העולם ולהבינו. יש המעריכים כי 80 אחוזים מהמידע שאנו קולטים מן העולם החיצוני מגיע אלינו דרך עינינו. כלומר, אנו יצורים חזותיים בראש ובראשונה.
'צבע' הוא הכינוי הניתן לתפיסת הראייה של האדם של מספר תדירויות או אורכי גל של אור. תחושת הצבע נוצרת בפעילות פיזיולוגית המתרחשת במוח בעקבות פגיעת אור ברשתיות העין בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין.
יכולת ראיית הצבעים או העדרה של יכולת כזו, מושפעת ממגבלות מערכת הראייה של הרואה.
השפעת הצבעים בהקשר התרבותי
לצבעים ישנה משמעות מבחינה סמלית העשויה אף היא להשפיע על הדרך בה אנשים מגיבים לצבע.
אותה משמעות סמלית של צבע מסוים עשויה להתפש אחרת עבור אנשים שונים מתרבויות שונות. אולם עדיין ישנם צבעים שלאסוציאציות הנלוות אליהם ישנה משמעות סמלית אוניברסלית.
הנה מספר דוגמאות:
צבע לבן – יש לו משמעות סמלית אוניברסלית במובן זה שהוא מסמל טוהר ושלמות ומזוהה יותר מכל צבע אחר עם קדושה. הדגל הלבן מסמל הפסקת אש, ולפיכך שלום. וגם רוחות רפאים מתוארות כלבנות משום שלבן הוא צבע שאינו מסתיר דבר.
אולם מבחינת המשמעות הסמלית התרבותית שלו, בתרבות המערבית נהוג שהכלות לובשות לבן, ובאזורים מסוימים באסיה זהו צבע האבל.
זוהי דוגמה לכך שהמשמעות הסמלית של צבע יכולה להשתנות בין תרבותיות והיא יכולה להיות גם אוניברסלית ולדבר לכל אדם, לא משנה לאיזו תרבות הוא משתייך.
צבע אדום – הוא צבע החיים הדם והאש, התשוקה והמלחמה. כלות בהודו ובסין לובשות אדום כסמל למזל ופריון. אבל אדום הוא גם צבע הסכנה, ואזהרות מסומנות לעיתים קרובות באדום.
למשל, אורות הרמזור, אור אדום אומר לעצור, אור ירוק אומר שאפשר לנסוע או לחצות.
לשפתון אדום יש בתרבות שלנו משמעות חברתית של מין ופיתוי.
צבע ירוק – ירוק הוא צבע החיים, והאביב והנעורים, אך גם רגש הקנאה. הוא מסמל תקווה ושמחה, וגם חוסר ניסיון. היום מסמל הירוק דאגה לאקולוגיה.
צבע שחור – במערב השחור הוא צבע המוות והאבל והשאול.
צבע כתום – כמו אדום מסמל להבות אבל גם מותרות ופאר. בסין וביפן הוא מזוהה עם אהבה ואושר.
צבע חום – מסמל את האדמה ואת הסתיו.
צבע צהוב – הוא הזהב, האור והשמש. באסלאם צהוב זהוב מסמל חוכמה ועצה טובה.
השפעת הצבעים בהקשר למאפיינים האישיים האישותיים של כל אחת ואחד מאיתנו!
ממחקרים שונים נראה כי אופן התגובה לצבע מושפע גם מהאדם עצמו. כלומר, בנוסף לתפישות צבע תרבותיות קיימות גם תפישות צבע ייחודיות הקשורות לגיל, למעמד חברתי, למגדר ולדת.
היתרונות של שימוש נכון בצבע בפרסומים שלכם
- לצבע השפעה חזקה על תת-ההכרה שלנו.
- צבע מעורר תגובה רגשית ומשפיע על מצב הרוח.
- צבע מושך תשומת לב.
- צבע יכול ליצור הבחנה חזותית בין מוצרים דומים ובכך לבדל ביניהם.
- צבע תורם לזיהוי המוצר/המותג שלכם על המדף בחנות ובכל מקום – ברשת ומחוצה לה.
- צבע מעודד את היווצרותו של זיכרון ברור יותר של המותג במוח. בזכותו, יכול הקהל שלכם להבין טוב יותר את מה שהעסק מייצג.
- הצבעים מעבירים את המסרים של העסק בצורה גלויה ובצורה סמויה.
אם כן, לגורמים של הפיזיולוגיה האנושית, ההקשר התרבותי והמאפיינים האישיותיים של האדם, ישנה השפעה ברורה על כך שאנשים מגיבים, לעיתים בעוצמה רגשית רבה, לצבעים.
ולהשפעה זו יש חלק ביצירת חוויית לקוח/ה משמעותית שמובילה לקניה.
זה אומר שלבחירת צבעים יש משמעות ויש כוח שיווקי.
לכן, חשוב שתבחרו נכון את הצבעים בהם אתם משתמשים בפרסומים ובשפה הגרפית המאפיינת את העסק שלכם, כדי להשיג מהקהל שלכם את התגובה הרצויה לכם.